fbpx

Academia ADV

Sunați la: +4 0371 780 737
  • PLATFORMĂ DE E-LEARING
  • CALENDAR
  • HOME
  • DESPRE PROIECT
  • CURSURI
    • Cursuri Regiunea Transfrontalieră România – Republica Moldova
    • Cursuri regiunea Nord-Est
    • Cursuri România – Național
  • EVENIMENTE
  • PUBLICAȚII
  • NOUTĂȚI
    • Comunicate de presă
    • Noutăți
    • Testimoniale
  • TRAINERI
  • CONTACT
  • Home
  • Noutăți
  • Retrospectiva proiectului „Parteneriat transfrontalier pentru dezvoltarea antreprenoriatului social”
martie 25, 2023

Retrospectiva proiectului „Parteneriat transfrontalier pentru dezvoltarea antreprenoriatului social”

marți, 28 iunie 2022 / Published in Noutăți

Retrospectiva proiectului „Parteneriat transfrontalier pentru dezvoltarea antreprenoriatului social”

Pe 10 martie 2020, Comisia Europeană a pus bazele unei strategii industriale care să sprijine tranziția către o economie verde și digitală, să facă industria UE mai competitivă la nivel global și să consolideze autonomia strategică a Europei. Printre cei 14 piloni ai ecosistemului industrial al Uniunii Europene regăsim și economia socială. Alături de industriile consacrate – automotive, construcții, textile sau turism, sectorul de economie socială va avea un rol important în dezvoltarea UE. Angajamentul UE de a susține dezvoltarea acestui sector a fost formalizat și în cadrul unui document strategic  – Planul de Acțiune pentru Economia Socială, adoptat de Comisia Europeană în decembrie 2021.

În acest context favorabil, primul proiect transfrontalier pentru dezvoltarea antreprenoriatului social în România și Republica Moldova a activat o serie de resurse importante pentru dezvoltarea sectorului în aceste regiuni. Oportunitățile care se prefigurează pentru următorii ani pentru actorii din economia socială vor putea fi valorificate pornind de la cunoștințele, parteneriatele și know-how-ul dezvoltate în cadrul proiectului.

Proiectul în imagini

Timp de doi ani, în perioada 1 octombrie 2020 – 30 iunie 2022, Fundația ”Alături de Voi” România și Academia de Administrare Publică din Chișinău au implementat proiectul “Parteneriat transfrontalier pentru dezvoltarea antreprenoriatului social”, 2SOFT/1.1/107, finanțat de Uniunea Europeană, în cadrul Programului Operațional Comun România – Moldova 2014-2020, prin intermediul Instrumentului European de Vecinătate (ENI). Scopului proiectului a fost asigurarea creșterii economice și îmbunătățirea calității vieții oamenilor aflați în căutarea unui loc de muncă, în special din grupuri vulnerabile, prin dezvoltarea abilităților specifice în domeniul economiei sociale / antreprenoriatului social, pentru 470 de actori relevanți în domeniu, din zona eligibilă transfrontalieră din România și din întreaga Republică Moldova.

Proiectul în cifre:

  • 6 evenimente la care au participat peste 900 de persoane (fizic și online pe Zoom);
  • 5 vizite de studiu la care au participat aproximativ 40 de persoane;
  • 14 cursuri la care au participat 270 de persoane;
  • 2 centre transfrontaliere create în cadrul proiectului vor asigura sustenabilitatea și multiplicarea rezultatelor – CRIES și Academia ADV;
  • 69 de profesori și practicieni din domeniu au publicat în prima revistă transfrontalieră de economie socială; cele șase ediții ale primei revistei totalizează 69 de articole;
  • Peste 170.000 vizualizări generate de campania de comunicare online (postări social media, vizite pe site, newsletter, mass-media).

Acțiunile desfășurate în cadrul proiectului au avut un impact puternic la nivelul regiunii transfrontaliere, având ca scop principal promovarea economiei sociale ca pilon important în contextul reducerii disparităților sociale din această regiune, asigurarea creșterii economice și îmbunătățirii calității vieții persoanelor aflate în căutarea unui loc de muncă, în special din grupurile expuse riscului, prin dezvoltarea abilităților specifice în domeniul economiei sociale.

Rezultatele și impactul proiectului

Care a fost viziunea privind schimbarea și cum arată rezultatele la final de proiect?

Ecosistemul antreprenorial s-a transformat în ultimii 20 de ani. De la paradigma ancorată în folosofia de business a lui Friedman, conform căreia singurul oiectiv al unei afaceri este maximizarea profitului, astăzi lumea de business face tranziția către o nouă paradigmă în care antreprenorii au rol important în rezolvarea problemelor sociale. Întreprinderile dezvoltate de noua generație de antreprenori sunt prietenoase cu omul, mediul și comunitatea. Aceste întreprinderi fac parte din sectorul de economie socială, care are o pondere de 8% din PIB-ul UE, include 2,8 milioane de întreprinderi și creează 13,6 milioane de locuri de muncă. Cadrul legislativ pentru economia socială în România și Rep. Moldova a fost stabilit în urmă cu câțiva ani – Legea economiei sociale în România (Legea 2019/2015) și actualizarea Legii nr. 845/1992 cu privire la antreprenoriat şi întreprinderi din Rep. Moldova care introduce un nou capitol despre antreprenoriat social și întreprinderi sociale ( Legea 223 /2017). Cu toate acestea, rolul întreprinderilor sociale în regiune rămâne marginal, mult în urma statelor în care acest sector este bine dezvoltat. De exemplu, în Italia economia socială are o pondere de peste 15% in PIB; în Spania aproximativ 20% din forța de muncă este angajată în întreprinderi de economie socială (conform Raportului Think Global. Trade Social).

Lipsa pregătirii specifice, a cunoștințelor privind dezvoltarea unor modele inovare socială, accesul slab la modele de bună practică sunt principalele motive pentru care acest sector nu își poate atinge potențialul privind dezvoltarea economică și îmbunătățirea calității vieții persoanelor din regiunea transfrontalieră România – Republica Moldova.

Pornind de la aceste probleme, modelul de intervenție propus în cadrul proiectului transfrontalier și-a propus să dezvolte ecosistemul antreprenoriatului social din regiunea transfrontalieră prin resurse educaționale, cursuri, vizite de studiu, conferințe și ateliere de lucru, studii de caz și analize care au făcut obiectul primei reviste transfrontaliere de economie socială.

Primul centru transfrontalier de resurse în domeniul economiei sociale / antreprenoriatului social

Unul dintre obiectivele specifice ale proiectului a fost dezvoltarea unui centru de resurse transfrontalier în domeniul antreprenoriatului social, prin care partenerii de proiect au posibilitatea de a investi continuu în dezvoltarea capacității resurselor umane în domeniul antreprenoriatului social și în domenii conexe și să asigure transferul de expertiză din România către Republica Moldova în aceste domenii.

În acest sens, ADV România și Academia de Administrație Publică din Chișinău au pus bazele primului centru de resurse transfrontalier în domeniul antreprenoriatului social, atât virtual prin intermediul platformei online academiaadv.ro, cât și la sediul partenerilor – Academia ADV (la Iași) și CRIES – Centrul de Resurse și Informații în Domeniul Economiei Sociale (la Chișinău).

Spațiile au fost amenajate la standarde profesionale pentru a răspunde cerințelor digitale ale trainingurilor și evenimentelor în format online, dar și pentru a asigura o modalitate interactivă și atractivă de desfășurare a tuturor evenimentelor desfășurate față în față.

Platforma online academiaadv.ro este actualizată cu noutăți privind activitățile proiectului și informații din domeniul antreprenoriatului social și a fost conectată cu harta interactivă a întreprinderilor sociale din regiune.

14 traininguri – 270 de beneficiari din regiunea transfrontalieră

Dezvoltarea resurselor umane în domeniul antreprenoriatului social în regiunea transfrontalieră România – Republica Moldova a fost esența proiectului.

Centrul transfrontalier de resurse în domeniul antreprenoriatului social a găzduit 14 training-uri în domeniul antreprenoriatului social și domenii conexe, în format fizic, online sau format mixt, pentru peste 270 de participanți  – studenți din învățământul superior în general, angajați care au o legătură directă sau tangenţială cu subiectul, din partea autorităţilor publice şi centrale ONG-uri, întreprinderi sociale, companii de afaceri şi mass-media din zona eligibilă transfrontalieră din România şi din întreaga Republică Moldova).

Trainingurile desfășurate în cadrul Academiei ADV au fost certificate de Autoritatea Națională de Certificare, iar trainingurile desfășurate în cadrul CRIES, au fost certificate în conformitate cu Certificatul Internațional de Calitate – ISO 21000, oferind astfel participanților posibilitatea de a primi certificate de absolvire recunoscute pe piața muncii.

Testimoniale de la participanți:

Să păstrați mereu elanul de prezentare. Sunteți cei mai bravo!!! Bibic Elena, șef secțiec educație IP Colegiul de Medicină Cahul.

In primul rând, respect pentru ceea ce faceți!!! Mulțumesc pentru dorința de a împărți experiența dvs. cu noi, cei din R. Moldova. Pe lîngă informațiile utile, sfaturi, exemple am avut în față o adevărată echipă, un model pentru noi moldovenii, care nu prea conștientizăm că lucrurile frumoase se întâmplă doar dacă le facem împreună.

Succes pe viitor și citi mai mulți beneficiari ai serviciilor oferite de ADV!!! – Vlasenco Marina, consilier local

Acest curs mi a oferit noi informații din domeniul antreprenoriatului social, îmbunătățit cunoscutele de management in afaceri. Astfel de cursuri sunt necesare pentru mediul de afaceri !

Activarea unui spațiu de dialog pentru dezvoltare a politicilor și strategiilor în domeniu

Un alt pilon important pentru dezvoltarea ecosistemului de antreprenoriat social este crearea unui cadru legislativ favorabil și unui spațiu de dialog cu experți la nivel internațional. Patru ateliere de lucru organizate în cadrul proiectului au adus la aceeași masă autorități naționale de nivel înalt, mediul academic și de busines, societatea civilă, inclusiv persoane cu dizabilități și din grupuri vulnerabile. Împreună, au contribuit cu propuneri concrete de dezvoltare a politicilor și strategiilor în domeniu, pentru guvernare eficientă, politici incluzive, transparență continuă și consultanță.

În total, au avut loc patru ateliere de lucru care au atras aproape 500 de participanți:

  • Workshop: Oportunități și Provocări în Domeniul Economiei Sociale în România, 11 februarie 2021
  • Workshop: Viziunea R. Moldova privind dezvoltarea Antreprenoriatului Social!, 22 aprilie 2021
  • Cum să particip la înființarea primului IFN dedicat întreprinderilor sociale?, 20.10.2021
  • Economia Socială – motor de implementare a obiectivelor de dezvoltare durabilă, 30.11.2021

Inspirație, informații de ultimă oră, oportunități, studii de caz și modele de succes

Maratonul virtual “Acasă la 10 antreprenori sociali” și Conferința Enterprising for Tomorrow sunt alte două evenimente la care au participat cetățenii din regiunea transfrontalieră.

Maratonul virtual a avut loc pe 4 noiembrie 2021 și a prezentat în permieră națională 10 antreprenori sociali, intrând în culisele a 13 întreprinderi sociale. Participanții au descoperit oameni, locuri și idei care transformă comunitățile prin inovare socială. Un alt eveniment de anvergură internațională pentru care s-au alocat resurse din cadrul proiectului a fost organizarea celei mai importante conferințe de antreprenoriat social din România și Republica Moldova – Conferința Enterprising for Tomorrow din 13 mai 2022. Enterprising for Tomorrow 2022 a fost un maraton de

evenimente dedicate economiei sociale și a inclus secțiuni de conferință cu 12 speakeri, workshop-uri cu 14 antreprenori sociali din România, Rep. Moldova și Armenia și două premiere la nivel național – Cinemateca Economiei Sociale și Buy for Good Expo.

Evenimentul a avut loc în format hibrid – online pe Zoom și fizic la Congress Hall Palas Iași. Peste 1.000 de persoane din 19 țări s-au conectat pe Zoom, iar în sală au fost prezenți peste 200 de participanți din România, Rep.Moldova, Ucraina, Armenia și Georgia.

Schimb de bune practici în cadrul a cinci vizite de studiu

Cadre didactice, antreprenori, autorități publice și reprezentanți ONG din Rep. Moldova au descoperit ce înseamnă antreprenoriatul social în cadrul patru vizite de studiu organizate la Iași.

A fost o vizită foarte utilă, plină de informații, care au impulsionat idei noi! Gazdele – persoane extraordinare, sufletiste, calde, deschise! Doar oamenii buni la suflet sunt capabili de așa fapte frumoase! Iași – oraș apropiat sufletului, prietenos, primitor, mereu în schimbare spre mai bine și în plină renovare! –Stela Pînzaru, Consiliul Național de determinare a Dizabilității și Capacității în muncă

O impresie wow a fost sa cunosc persoane din R. Moldova și România, în atât de dedicate cu trup și suflet domeniului social. După părerea mea un domeniu cu remunerare financiară mică în schimb cu un impact enorm în societate. Impresie bună a fost creată când am văzut persoane social vulnerabile, persoane cu dizabilități care activează într-o afacere, își pun umărul la contribuție și lucrează în rând cu alte persoane, demonstrând că se poate de schimbat lucrurile spre bine. – Gheorghe Cecan, Grup de Acțiune Locală Răutul de Sus

Un grup de angajați în întreprinderi sociali și antreprenori sociali din Iași s-au inspirat din practica antreprenorilor sociali din Rep. Moldova. Vizita la pionierii economiei sociale din Rep. Moldova – Floare de cires și EduJoc a fost o experiență bogată și diversă, alături de oameni frumoși, care schimbă mentalități, inițiază trenduri și arată ce poți să realizezi dacă îmbini latura socială cu spiritul antreprenorial.

Prima revistă transfrontalieră de antreprenoriat social

O altă activitate importantă desfășurată în cadrul proiectului este lansarea revistei ransfrontaliere de Economie Socială, o resursă importantă pentru regiunea transfrontalieră și o „cărămidă puternică” în consolidarea capacității beneficiarilor proiectului.

Revista a avut cinci numere pe toată perioada de implementare a proiectului și i s-a atribuit un număr ISSN (cod internațional de identificare al publicaţiilor seriale) la Camera Națională a Cărții din Republica Moldova.

În paralel cu activitatea de realizare a revistei, au fost difuzate 16 ediții ale buletinului informativ privind economia socială și ale activităților din cadrul proiectului către peste 7500 de destinatari unici.

Ce a însemnat proiectul pentru diferitele categorii de beneficiari

Pentru studenți, proiectul a deschis perspectiva de a rămâne în țara lor și de a dezvolta afaceri sociale sau de a începe o carieră într-o întreprindere socială sau în ONG-uri.

Pentru persoanele din grupurile de risc, proiectul a deschis oportunități de căutare a unui loc de muncă în întreprinderi sociale sau de acces la programe care să le asigure tranziția pe piața muncii și să le reducă dependența de ajutoare și sprijin social.

Pentru ONG-uri, proiectul a stârnit idei noi pentru accesarea de fonduri și pentru investiții în dezvoltarea de start-up-uri de economie socială, pentru a genera noi surse de venit pentru autofinanțare.P

Pentru mediul academic, proiectul a creat premisele dezvoltării de parteneriate pentru transferul de know-how;  autoritățile au obținut noi informații și vor putea să reglementeze, să monitorizeze și să susțină mai bine dezvoltarea sectorului; sectorul de afaceri a fost încurajat să facă achiziții de întreprinderile sociale și să dezvolte parteneriate cu acestea. La finalul celor doi de implementare proiectul lasă în urmă oameni inspirați și echipați cu abilități care le vor fi utile să aducă schimbarea în comunitățile din care fac parte.

Centrul transfrontalier de resurse, cu cele două entități – CRIES și Academia ADV, va funcționa ca un hub pentru aceste persoane și pentru toți cei interesați, asigurând sustenabilitatea proiectului și chiar multiplicarea rezultatelor acestuia.


Proiectul „Parteneriat transfrontalier pentru dezvoltarea antreprenoriatului social” este finanțat de Uniunea Europeană, în cadrul Programului Operațional Comun România – Moldova 2014-2020, prin intermediul Instrumentului European de Vecinătate (ENI). Bugetul proiectului are o valoare de 439,922.00 Euro, din care finanțarea UE este de 395,929.8 Euro. Contribuția Fundației “Alături de Voi” România este de 29,586.7 Euro, a Academiei de Administrare Publică este de 12,008.5 Euro și a Fundației „Ecoul Cernobîlului” este de 2,397 Euro.

Acest articol a fost realizat cu sprijinul Uniunii Europene. Întreaga răspundere asupra corectitudinii și coerenței informațiilor prezentate revine autorului și nu reflectă în mod obligatoriu poziția oficială a Uniunii Europene.

Mai multe detalii: https://academiaadv.ro/

  • Tweet

What you can read next

Cum și de ce să publici un articol în revista „Economia Socială”?
CALL FOR PAPERS: REVISTA TRANSFRONTALIERĂ „ECONOMIE SOCIALĂ”
Cursuri gratuite în domeniul economiei sociale pentru noua generație de antreprenori

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Featured Posts

  • 272 de candidaturi la Cursul Manager Proiect organizat de ADV România, cu finanțare POCU

    0 comments
  • 420 de angajați din regiunea Nord-Est au beneficiat de consiliere profesională gratuită

    0 comments
  • 86 persoane au fost certificate în domenii diverse prin intermediul proiectului FACT

    0 comments
  • Am finalizat cursul de Arhivar: Cum a fost cursul și cu ce te poate ajuta calificarea de Arhivar

    0 comments
  • Vizită de studiu la pionierii antreprenoriatului social în Rep. Moldova

    0 comments

Categories

  • Comunicate de presă
  • Noutăți
  • Testimoniale

CINE SUNTEM

  • Fundația ”Alături de Voi” România

AUTORIZAȚII

  • Arhivar
  • Manager proiect
  • Antreprenor in economia sociala
  • Inspector referent resurse umane
  • Manager de întreprindere socială 1
  • Manager de intreprindere socială 2
  • UtilDeco Intreprindere Sociala

PLATFORMA E-LEARNING

  • Finanțare Platforma E-Learning

DIRECȚIONEAZĂ IMPOZITUL PE VENIT/PROFIT

  • Donează

LEGISLAȚIE

  • Legea nr 219/2015 privind Economia Sociala
  • Norme a la Legea Economiei Sociale modificata in 2022

INFORMAȚII

  • Termeni și condiții

LINK-URI UTILE

FACEBOOK

Acest website a fost realizat cu sprijinul Uniunii Europene. Conținutul acestui website este responsabilitatea liderului de proiect - Fundația “Alături de Voi” România și nu reflectă în mod obligatoriu poziția oficială a Uniunii Europene. Întreaga răspundere asupra corectitudinii și coerenței informațiilor prezentate revine inițiatorilor websiteului.

Copyright © 2020 Fundația “Alături de Voi” România - Toate drepturile rezervate.

TOP
X